Tenerifa dag 3

Teneriffa, dag 3 (22/1-20119)

Sov som en stock inatt. Skönt. Vaknade dock som vanligt ca 5:30. Känner direkt om jag kan somna om, men det gjorde jag inte. Nu sitter jag och väntar på att frukosten skall serveras 7:30. Man kan inte direkt beskylla Neanderthalarna… oups …. Guanchanerna…. eh …. Kanarieöarnamänniskorna för att vara tidiga av sig. Men, sitter och skriv här istället.

Börjar vänja mig vid att vara på semester. De första dagarna var svåra. Skämdes, har egentligen inte råd, men vet att det lilla arvet från min mor kommer att täcka resan. Dock, så fort jag satte mig i hyrbilen, så kom frihetskänslan.

Hittills tycker jag att det är för mycket folk här på norra sidan ön. Det är byar och städer överallt, som aldrig tycks ta slut. Märker trots alla människor att det är lågsäsong. Den stora turistvågen kommer till påsk. Då är förmodligen allt öppet. Inte så många svenskar här. Mest Tyskar, Spanjorer och Britter. Jag är inte här för att shoppa men vill så gärna ta med mig nåt till familjen. Tips?

Pä vägen upp till Teide
Utsikt över nordvästra ön, ner mot Orotava

Bilade iväg till La Laguna, tänkte ta en tur på norra ön. Körde av motorvägen och stannade till. Plockade fram mobilen för att titta närmare på Google Maps. Ingen täckning? Åkte en bit till, fortfarande ingen täckning. Misstänkte att det var en faktura som blivit lite för sen. Mycket riktigt. Surt! Utan GPS irrade jag runt en stund tills jag såg en skylt upp till Teide. Det var ju stängt igår, men idag är det en ny dag. Stannade till vid en lagerliknande affär och köpte vatten och lite tilltugg. Billigt! Det lönar sig att handla på landet! Sen tuffade jag sakta upp för backarna. Den här gången kom jag norrifrån och vägen var bredare. Först gick vägen genom en eukalyptusliknande skog, sen blev det Kanariska tallar osv.

En av vägarna upp till Teide. Lägg märke till molnen som väller över bergen.

Tråkigt att jag har ett sånt öga för detaljer. Jag måste ju stanna hela tiden! Kände mig tacksam att jag inte tagit med mig fin-kameran. Jag ser detaljer överallt. Växter, blad, hus, handtag, dekorationer, konst överallt. Spanjorerna gillar att göra snyggt omkring sig med vackra färger. Datorn skulle inte få plats med alla bilder jag vill ta! Men bet mig i läppen och koncentrerade mig på att köra riktigt långsamt istället. De få bilarna som ville köra om, släppte jag som vanligt snällt förbi så fort det blev möjligt. Uppe vid ca 1500 meters höjd så var det en bom för vägen igen. Vakten var överdrivet påpälsad och svarade surt att han inte visste när vägen skulle öppnas igen.

Bakom mig, en stelnad lavaström som formats som en blomma.

Svängde ned mot Güinera istället för att kanske kunna titta på pyramiderna. Ja, Teneriffa har faktiskt pyramider. Forskarna har inte kunnat fastställa åldern, så en del säger att de kommer från 1800-talet, andra att de är äldre än urinnevånarna och slutligen en del att det var Aliens som byggde dem. Det är bara att välja. €180 kostade det. Skulle betala, men saknade täckning igen. Denna gång dock på kortet och inte mobilen. Men eftersom mobilen inte hade täckning kunde jag ju inte föra över från banken. Gah!

Damen i luckan tipsade mig om att det lokala biblioteket kanske hade en dator jag kunde låna.  Tänkte kolla om Golda kunde swischa pengar till mig. Fick en karta, hittade till ett hus med stor skylt som det stod bibliotek på. Nu börjar jag lära mig att även om Teneriffa är väldigt bra på att sätta upp skyltar överallt, så stämmer det inte alltid bakom. Istället för ett bibliotek hamnade jag i en skola. Äsch, nu ger jag upp. Körde hem i stället och som tur var, var Freddie hemma och via hotellets wi-fi kunde jag lösa både telefon och bankkort.

Det var varmt ute idag, efter morgonens regn. Bytte om till lättare kläder och vandrade bort till den svarta stranden. Men nu hade det börjat blåsa desto mer. Lite väl lätta kläder, insåg jag efter några minuter men orkade inte gå tillbaka till hotellet. Tog av mig strumpor och skor istället. Gatorna är rena här.

Börjar känna igen uteliggarna och tiggarna nu. De är på samma ställe, dag ut och dag in. Nere på hörnet utanför hotellet sitter en vitmålad kvinna alldeles stilla, som jag tror försöker likna Moder Teresa. Hon har suttit där sen jag kom hit. (Inte på nätterna dock). På en bänk lite längre bort ligger en hög skräp, som visade sig vara en uteliggare. Han har också varit på samma bänk sen jag kom. Längs gatorna har afrikanerna sina filtar med handväskor och standard träsniderier. Utanför hotellet står en trubadur som spelar ballader och sjunger. Nu fick han just sällskap en kille med banjo. Trevligt. Fast igår var den någon som spelade synthflöjt á lá 90-talets Oliver Shanti, fast utan New Age touchen. Lät mest som en döende val…

I dag har jag inte kunnat se Teide för att moln blockerar min fina vy från takterassen.

Framme vid den svarta stranden var det röd flagg, jättestora vågor och kallt. Hm… vad skall jag göra nu då? Ett gäng ungdomar var ute och surfade på vågorna, men de fuskade. De hade våtdräkter på sig.

Tänkte att jag kunde väl vandra söderut istället. Gick längs den långa barriären till den södra svarta stranden. (Alla stränder här på öarna är svarta – om de inte har importerat sand från Sahara, vilket en del stränder har gjort). En tysk tant fick en stor våg över sig när hon stod på piren. Det var verkligen underhållande – för oss som tittade på.

Satt en stund på sanden och byggde lite stenkonst vilket jag alltid gör på en strand – om det finns stenar. Gick förbi ett stort område där folk hade byggt pelare av stenar. Det var mäktigt, eftersom det var så mycket. Beundrar dem som klarar av mer än 3-4 stenar, där min gräns går. Fascinerande att så många, höga stenstaplar står kvar i blåsten. Vandrade, lite huttrande, tillbaka till hotellet. Nu funkar telefonen igen.

Ingen idé att åka iväg nånstans nu med bilen. Tar det lugnt och tittar lite på TV istället. Tur att jag kan både tyska och engelska så jag slipper titta på spanska matlagningsprogram eller fotboll!

Middagsbuffén var lite mer varierad idag. Gick upp och la mig direkt. Blev lite nere på eftermiddagen. Somnade skönt tilltonerna av ”Los Incas”.